• Home

Ruimtelijke ordening

Interleuven zorgt voor een stevige ruggengraat voor uw gemeente door haar deskundigheid en jarenlange ervaring inzake ruimtelijke ordening met u te delen.

Samen met u pakt onze dienst RO ruimtelijke problemen en uitdagingen in uw gemeente aan (korte en middellange termijn), ontwikkelen we samen uw ruimtelijke beleidsvisie (middellange en lange termijn) en vertalen deze in concrete plannen en projecten.

Daarbij gaan wij altijd uit van het streven naar een ruimtelijk beleid met een duurzame visie waarin plaats is voor mens, werk, ontspanning en natuur. Aldus ontstaat een omgeving waarin het voor iedereen prettig leven is.

Onze medewerkers RO staan ook klaar om uw gemeentelijke stedenbouwkundige dienst te ondersteunen bij de uitvoering van alle ruimtelijke en stedenbouwkundige taken. Dit kan gaan het inzetten van een medewerker bij acute nood tot het ter beschikking stellen van een (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.

 

Ruimtelijk traject Rotselaar komt in de laatste fase

De gemeente Rotselaar doorloopt een ruimtelijk traject met als doel de uitdagingen in de woongebieden van de gemeente aan te pakken en een duurzaam ruimtelijk beleid te voeren rond de versterking van de kernen en de vrijwaring van de open ruimte. Dit traject zit momenteel in een laatste fase met een lopend openbaar onderzoek voor het ontwerp van het RUP ‘Woonzonering’. Dit openbaar onderzoek zal op 5 april 2024 aflopen.

Lees meer

De verwezenlijkingen van ad hoK: het eerste evaluatieverslag

Sinds de lancering op 29 november 2018 werd al een behoorlijk traject met het Huis voor OmgevingsKwaliteit, ad hoK, afgelegd. Om deze dienstverlening te optimaliseren en kwalitatief hoogstaand te houden, werd de werking van de afgelopen jaren onder de loep genomen. Het evaluatieverslag analyseert enerzijds de ingewonnen data van de startjaren. Anderzijds worden hierin zowel bevindingen van de betrokken lokale besturen als de experten samengebracht.

Lees meer

De bouwshift via het vergunningenbeleid

Voor haar masterproef ter voltooiing van haar opleiding Stedenbouw en Ruimtelijke planning aan de Universiteit Antwerpen onderzocht Annemie Troosters, ruimtelijk planner bij Interleuven, de mogelijkheid om de bouwshift (deels) te realiseren door middel van het huidige vergunningenbeleid. Het onderzoek kadert eveneens binnen het strategisch project Regionet Leuven als actie uit de goedgekeurde gebiedsagenda van de hoogwaardig openbaar vervoer-corridor Leuven-Zaventem.

Lees meer

Ad hoK - Huis voor omgevingsKwaliteit

Missie

Een ad hoc aanpak voor ruimtelijke vraagstukken

Lokale besturen worden steeds vaker geconfronteerd met complexe ruimtelijke uitdagingen. De juiste expertise is echter niet altijd op het juiste moment ter beschikking. Het zijn net de lokale besturen die als belangrijkste vergunningverlenende overheid in Vlaanderen een grote impact hebben op de omgevingskwaliteit op het terrein.

Ad hoK, het Huis voor omgevingsKwaliteit, heeft de missie om omgevingskwaliteit te verhogen. Het wil bijdragen tot de uitvoering van de ruimtelijke visie van lokale besturen door hen actief te ondersteunen.

Ad hoK werd opgericht door de streekintercommunales IGEMO, Haviland en Interleuven. Als verlengstuk van lokale besturen willen de streekintercommunales hun steentje bijdragen tot ruimtelijke kwaliteit in de regio.

Doelstelling

Kwaliteit met grote K                                                         

Ad hoK ondersteunt lokale besturen om een kwalitatieve omgeving te realiseren. Dit doen we via een gelaagde aanpak, gesteund op drie pijlers: adviseren, begeleiden en inspireren.

  • KWALITEITSKAMER: een multidisciplinaire kwaliteitskamer met externe experten adviseert het lokale bestuur in het omgaan met impactvolle publieke en private projecten. Op deze wijze wil ad hoK de lokale expertise verbreden. De kwaliteitskamer voorziet:
    • advies bij goedkeurings- en vergunningsprocedures
    • trajectbegeleiding vanaf opmaak projectdefinitie
  • OPEN OPROEP: ad hoK organiseert een open oproep om lokale besturen te begeleiden bij het vinden van een inspirerende ontwerper voor een landschappelijke, stedenbouwkundige, infrastructuur- of architectuuropdracht. Zo willen we de lokale expertise versterken en de juiste ontwerper bij het juiste project brengen. Hoe gaan we te werk?
    • het lokaal bestuur stelt samen met ad hoK een projectdossier samen
    • ad hoK publiceert het dossier in het Bulletin der Aanbestedingen
    • ontwerpers stellen zich kandidaat binnen een vooraf bepaalde termijn
    • in overleg met de opdrachtgever selecteert ad hoK minimum 3 kandidaten
    • kandidaten dienen hun projectvoorstel in
    • een onafhankelijke jury analyseert de voorstellen en draagt een kandidaat naar voren
    • de opdrachtgever gunt de opdracht (bij de finale gunning is ad hoK niet meer betrokken)
  • INSPIRATIE en OPLEIDING: om expertise uit te wisselen organiseert ad hoK lezingen, workshops en uitstappen die nieuwe inzichten geven om uitdagingen aan te gaan. Dit wordt ook opengesteld naar alle geïnteresseerde professionals. Ad hoK organiseert ook opleidingen voor ambtenaren en schepenen. Onder begeleiding van een externe expert worden ze ondergedompeld in onderwerpen specifiek voor de publieke sector.

Door expertise te bundelen helpt Ad hoK dossiers te onderbouwen (“waarom kan iets niet?”), maar ook proactief te adviseren (“wat zou eventueel wel kunnen?”). Een constructieve samenwerking en communicatie tussen de vergunningverlenende overheid en de bouwheer/architect is essentieel in het streven naar omgevingskwaliteit.

Meer info?

Uitgebreide infobrochure (2019)

Beknopte folder (2018)

Contacteer ons

Partnerschap

Ad hoK is een samenwerking tussen de streekintercommunales Haviland, IGEMO en Interleuven. Het huis voor omgevingskwaliteit wordt aangestuurd door een coördinatiecel, waarin de drie intercommunales vertegenwoordigd zijn. IGEMO treedt op als algemeen coördinator.

Het initiatief wordt gesteund door Team Vlaams Bouwmeester.

 

Stedenbouwkundige ondersteuning

Met haar stedenbouwkundige dienstverlening wil Interleuven voor haar gemeentevennoten en hun stedenbouwkundige dienst op een continue basis een kwalitatieve ‘back office’ betekenen, waar de gemeentelijke medewerkers steeds terecht kunnen voor ondersteuning bij meer complexe stedenbouwkundige dossiers en specifieke ruimtelijke vragen en knelpunten. Daarnaast kunnen wij op een flexibele wijze inspringen en bij geplande langdurige personeelsafwezigheden helpen bij het verzekeren van de continuïteit inzake de gemeentelijke stedenbouwkundige werkzaamheden.

De sterktes van de dienst RO van Interleuven inzake stedenbouwkundige ondersteuning zijn:

  • de veelheid en diversiteit van taken die zij voor de gemeente kunnen opnemen, gaande van louter administratief-stedenbouwkundige taken tot verregaande gespecialiseerde inhoudelijke dossierbehandeling, adviesverlening,  opvolging van planningsbegeleiding
  • de flexibiliteit van de inzet
  • de relatief onmiddellijke inzetbaarheid

Een volwaardige inzet van een RO-medewerker zonder aan flexibiliteit in te boeten, vraagt een minimum aan engagement van de gemeente(n) die hier wenst/(en) een beroep op te doen.

De stedenbouwkundige dienstverlening bestaat enerzijds uit het uitvoeren van inhoudelijk-stedenbouwkundige taken en anderzijds uit het opnemen van administratief-stedenbouwkundige taken.

Inhoudelijk-stedenbouwkundige taken kunnen zijn:

  • behandeling (advisering) van vergunningsaanvragen: af te spreken met de gemeente, afhankelijk van welke gemeentelijke medewerkers al dan niet op de dienst aanwezig zijn, bijv. alle types vergunningsaanvragen of alles behalve de complexere omdat de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar deze zelf wenst te blijven doen of enkel de complexere omdat er geen gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar aanwezig is, …
  • maandelijks overleg met de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en schepen RO over complexere stedenbouwkundige dossiers (vergunningsaanvragen en andere)
  • inhoudelijke en/of procedurele opvolging planningsluik

Administratief-stedenbouwkundige taken kunnen bestaan uit:

  • behandeling (administratie) van vergunningsaanvragen: nazicht volledigheid aanvraagdossiers, aanvragen adviezen, organisatie openbaar onderzoek, klaarmaken dossiers voor college, …
  • ingeven dossiers vergunningenregister
  • notarisbrieven
  • bijhouden registers (onbebouwde percelen, leegstand, …)

Zowel de inhoudelijk-stedenbouwkundige als administratief-stedenbouwkundige taken worden aangeboden onder verschillende formules, gaande van een 'ad hoc'-ondersteuning wanneer de nood acuut is,  over een 'continu-wekelijkse' ondersteuning voor een bepaalde periode, tot een ondersteuning door 'een (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar' aangeduid door de gemeenteraad en voor de (resterende) duurtijd van een beleidsperiode.

De 'ad-hoc'-ondersteuning is een erg punctuele, kortstondige ondersteuning:

  • bij kortstondige onderbezetting van de gemeentelijke stedenbouwkundige dienst
  • voor het wegwerken van een opeenstapeling van te behandelen stedenbouwkundige dossiers bij piekmomenten
  • bij de behandeling van complexere en/of minder vaak voorkomende vergunningsdossiers.

De 'continu-wekelijkse' ondersteuning betreft de aanwezigheid van een administratief-ruimtelijk medewerker/ruimtelijk planner van de dienst RO van Interleuven:

  • bij langdurige afwezigheid (ziekte, zwangerschap, ontslag/vertrek, loopbaanonderbreking, ...) van de gemeentelijke stedenbouwkundige ambtenaar of andere stedenbouwkundige medewerkers;
  • voor de behandeling van complexe vergunningsdossiers (inhoudelijk-stedenbouwkundig) en/of van (een deel van) het administratieve luik van de vergunningenbehandeling;
  • als klankbord voor de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en de gemeentelijke stedenbouwkundige dienst voor de bespreking van de voorliggende vergunningsaanvragen en overleg over de aanpak van de voorliggende vergunningsaanvragen en overleg over de aanpak van complexere en/of minder vaak voorkomende vergunningsdossiers.

De ondersteuning door een (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig ambenaar betekent:

  • voor de medewerker van Interleuven een lange termijn opdracht waarbij de duurtijd samenvalt met de beleidsperiode (indien gestart tegelijk met een beleidsperiode voor min. de beleidsperiode + 1 jaar, indien gestart tijdens een beleidsperiode voor de rest van de beleidsperiode + 1 jaar),
  • dat de IL-medewerker door de gemeenteraad wordt aangeduid als (inter)gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar voor de duurtijd van de termijn van de opdracht,
  • de betaling gebeurt op basis van een maandelijkse 'standaard'-factuur en driemaandelijkse afrekening.