• Home

Over ons

Intergemeentelijk samenwerkingsverband

Interleuven is een 'Intergemeentelijke dienstverlenende Vereniging' conform het decreet.

Een intergemeentelijke samenwerking is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer gemeenten en OCMW's, die over rechtspersoonlijkheid beschikt, evenals over eigen bestuursorganen. Ze wordt opgericht en bestuurd op grond van statuten die op vrijwillige basis tussen de betrokken gemeenten worden overeengekomen.

Statuten Interleuven

Oprichtingsakte 1965

Splitsingsakte 2003

Gecoördineerde statuten januari 2019

Statutenwijziging 02-08-2023

Interleuven via kruispuntbank ondernemingen

Gemeenten, OCMW's en politiezones nemen deel aan een intergemeentelijke samenwerking om projecten te realiseren die wegens hun complexiteit, financiële impact, grensoverschrijdende effecten, organisatorische redenen, ……. beter gezamenlijk worden aangepakt.

Vennoten

Volgende gemeenten/steden, OCMW's en politiezones uit het arrondissement Leuven zijn vennoot van Interleuven:

Gemeenten/steden en OCMW's: Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest, Geetbets, Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Holsbeek, Huldenberg, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Leuven, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Tervuren, Tienen, Tremelo, Zoutleeuw.

Politiezones: PZ BRT (Begijnendijk, Rotselaar en Tremelo), PZ Demerdal DSZ (Diest en Scherpenheuvel-Zichem), PZ BHK (Boortmeerbeek, Haacht en Keerbergen), PZ Hageland (Bekkevoort, Geetbets, Glabbeek, Kortenaken en Tielt-Winge), PZ HERKO (Herent en Kortenberg), PZ Getevallei (Hoegaarden, Landen, Linter, Tienen en Zoutleeuw), PZ Lubbeek (Boutersem, Bierbeek, Holsbeek en Lubbeek), PZ Tussen Voer en Dijle/VODI (Bertem, Huldenberg, Oud-Heverlee en Tervuren).

Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant.

50 jaar Interleuven (2015)

Op 27 november 2015 vond de Jubileumviering plaats voor de 50e verjaardag van Interleuven. Samen met 350 gasten stonden we stil bij de voorbije halve eeuw en blikten we vooruit naar wat de toekomst brengen kan.

Snuif de sfeer op en bekijk de foto's van ons verjaardagsfeest hier. 50 jaar Interleuven, ook dankzij u!

Op de jubileumviering werd het Jubileumboek 'Spitsregio - Het arrondissement Leuven 1965-2015' voorgesteld. Dit naslagwerk focust op de sociaaleconomische ontwikkeling van de regio tussen 1965 (oprichting Interleuven) en 2015.

 

Exclusiviteitsovereenkomsten 2020-2025

De exclusieve samenwerkingsovereenkomsten dienden in de loop van het najaar 2019 opnieuw verlengd te worden zodat de lokale besturen zonder onderbreking konden blijven gebruik maken van onze uitgebreide en professionele dienstverlening als verlengd lokaal bestuur. De contracten worden getekend voor de volledige duur van de huidige beleidsperiode + 1 jaar en lopen dus eind 2025 af.

29 gemeenten, 8 OCMW's, 2 politiezones, collega-intercommunales EcoWerf en IGO sloten al bijna 275 exclusiviteitsovereenkomsten met de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’ (IL-KDV) af. 

Meerwaarde exclusiviteit

Het systeem van de exclusieve dienstverlening is conform de overheidsopdrachtenwetgeving. De deelnemer mag de diensten, die werden toegewezen in exclusiviteit aan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’, niet langer toekennen aan een andere dienstverlener dan de zelfstandige groepering ‘Interleuven ondersteunende activiteiten’. Het staat de deelnemer echter vrij om met eigen diensten (personeel) de opdracht zelf uit te voeren. Kenmerkend voor deze intergemeentelijke samenwerking is dat het beleid steeds in handen blijft van het lokale bestuur zelf aangezien ze nauw betrokken worden bij de beslissingen over de uitvoering van de aangeboden dienstverlening. Het systeem van exclusieve dienstverlening betekent ook dat het lokale bestuur geen BTW hoeft te betalen op de prestaties geleverd door de personeelsleden van de zelfstandige groepering ‘Interleuven Ondersteunende Activiteiten’.

Looptijd en afrekening

Een lokaal bestuur kan op elk moment beslissen om 1 of meerdere exclusiviteitsovereenkomst(en) af te sluiten. De minimumduur ervan is echter wel 2 jaar met einddatum 31-12-2025 dus in de praktijk kunnen besturen tot eind 2023 contracten met Interleuven afsluiten. De uurprijzen worden geïndexeerd. De gepresteerde uren worden 3-maandelijks afgerekend (in uitzonderlijke gevallen en in overleg kan er maandelijks een factuur worden overgemaakt).

De besturen al beslisten om in exclusiviteit met Interleuven te (blijven) werken, zullen begin 2020 de vraag krijgen om een mandataris aan te duiden die zal zetelen in de stuurgroep. De stuurgroep volgt de gemeenschappelijke dienstverlening en gewenste diensten van de zelfstandige groepering Interleuven Ondersteunende Activiteiten op.

Nota exclusieve dienstverlening en zelfstandige groepering 'Interleuven ondersteunende activiteiten'

Exclusiviteitstabel 2020-2025

Contacteer onze relatiebeheerder Guy Vanweser als u hierbij vragen heeft.

Missie

Al 54 jaar stimuleert Interleuven de duurzame ontwikkeling van Oost-Brabant in een snel evoluerende maatschappij. We ondersteunen onze vennoten en partners bij taken en projecten in diverse domeinen: ondernemen (bedrijventerreinen en bedrijfsgebouwen), wonen (woonprojecten), gebouwen en infrastructuur (ontwerp en realisatie), slimme regio (GIS, regionaal digitaal loket kinderopvang, informatieveiligheid), omgeving (ro, milieu, mobiliteit, handhaving en onroerend erfgoed) en bestuurlijke werking (preventie en welzijn van werknemers, noodplanning en regionale samenwerking). Interleuven bouwt momenteel ook het intergemeentelijk trainingscentrum Goetsenhoven voor de politiediensten. We zullen ook sterk inzetten op technologische innovatie.

Meldpunt klokkenluiden

Alle lokale besturen dienen een klokkenluidersmeldpunt te hebben voor de medewerkers en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken. Dat is het gevolg van een nieuw Vlaams decreet op basis van een Europese Richtlijn. Het is daarbij de bedoeling om de klokkenluider meer bescherming te bieden.

Personen die een werkrelatie hebben met Interleuven, maar geen personeelslid zijn (bv. bestuurders, consultants, leveranciers, sollicitanten… ) kunnen zich rechtstreeks wenden tot het externe meldpunt.
Het meldkanaal voor klokkenluiders is niet bedoeld voor externen, bijvoorbeeld burgers met een klacht over de handelingen of werking van Interleuven.

Hoe (anoniem) melding maken?

Intern

Algemeen directeur Patrick Willems is als hoofd van het personeel, overeenkomstig het Bestuursdecreet, het intern meldpunt. Kan de inbreuk doeltreffend intern worden behandeld? En is de klokkenluider van mening dat er geen risico op represailles bestaat? Dan wordt de melding bij voorkeur intern gemaakt. 

De algemeen directeur is te bereiken via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Extern

Kan je niet bij het interne meldpunt terecht, dan kan je terecht bij het externe meldpunt van de Vlaamse Ombudsdienst. Je kan de Vlaamse Ombudsdienst bereiken via:

  1. Vlaamse Ombudsdienst, Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
  2. 02 552 48 48
  3. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

Wat is een klokkenluider?

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met Interleuven samenwerken, zoals bijvoorbeeld interims, consultants, leveranciers, voormalig werknemers, … Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.

Welke inbreuken kan je melden?

Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt. Een klokkenluidersmelding kan dus gaan over inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.

Welke bescherming en garanties zijn er?

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling. De nieuwe regeling voorziet een verbod op represailles. De definitie van represailles is ruim omschreven. Denk bijvoorbeeld aan represailles in het kader van negatieve beoordelingen, schorsing of ontslag, maar ook bij verandering van taken, financiële sancties, of reputatieschade. De bescherming tegen represailles is onbeperkt in tijd.

Hoe verloopt de procedure?

De invulling van het meldkanaal ligt formeel vast:

  • Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk (mail en brief), telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.
  • Binnen de 7 kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de 3 maanden de feedback.
  • Het Bestuursdecreet en GDPR bepalen duidelijk aan welke gegevens over de melding mogen of moeten geregistreerd worden en geeft richtlijnen over de bewaring.

Welke wetgeving is van toepassing?

De Europese Klokkenluidersrichtlijn wil mensen die overtredingen en misbruiken aanklagen beschermen tegen de negatieve gevolgen van de melding. De Vlaamse Overheid heeft de Europese richtlijnen omgezet naar regelgeving met een Decreet Bestuursdecreet (vlaanderen.be) dat van toepassing is voor de Vlaamse overheid en de lokale besturen. Het decreet werd op 16 november 2022 goedgekeurd in het Vlaamse parlement en treedt in werking op 11 december 2022. Het is eveneens van toepassing op intergemeentelijke samenwerkingsverbanden zoals Interleuven.

Bestuursorganen

Interleuven is een 'Intergemeentelijke dienstverlenende Vereniging' conform het decreet.

Een intergemeentelijke samenwerking is een samenwerkingsvorm tussen twee of meer gemeenten en OCMW's, die over rechtspersoonlijkheid beschikt, evenals over eigen bestuursorganen. Ze wordt opgericht en bestuurd op grond van statuten die op vrijwillige basis tussen de betrokken gemeenten worden overeengekomen.

Een overzicht van de belangrijkste beslissingsorganen vindt u hierna.

De Algemene Vergadering
De leden
De Raad van Bestuur

De Algemene Vergadering

In de Algemene Vergadering zetelen alle aangesloten vennoten waaronder een vertegenwoordiger van de intercommunales EcoWerf, Limburg.net, IGO, Haviland en Interrand. Zij keuren onder meer de jaarverslagen en rekeningen goed, benoemen de leden van de Raad van Bestuur en beslissen over wijzigingen van de statuten.

De leden

29 aangesloten gemeentebesturen met 1 of meer aandelen naargelang het aantal inwoners: Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest, Geetbets, Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Holsbeek, Huldenberg, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Leuven, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Tervuren, Tienen, Tremelo, Zoutleeuw.

29 aangesloten OCMW’s met 1 aandeel per OCMW: Aarschot, Begijnendijk, Bekkevoort, Bertem, Bierbeek, Boortmeerbeek, Boutersem, Diest, Geetbets, Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Holsbeek, Huldenberg, Keerbergen, Kortenaken, Kortenberg, Landen, Leuven, Linter, Lubbeek, Oud-Heverlee, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem, Tervuren, Tienen, Tremelo, Zoutleeuw.

8 politiezones met 1 aandeel per PZ.

De Raad van Bestuur

De  Raad van Bestuur bestaat uit 15 leden die de 29 gemeenten uit het werkingsgebied vertegenwoordigen. Zij bepalen het beleid en bereiden de Algemene Vergadering voor. Zij zorgen ook dat op tijd nieuwe personeelsleden aan de slag gaan en zetten alle nodige stappen om de doelstellingen die door de Algemene Vergadering zijn vastgelegd, te realiseren.

De stad Leuven vaardigt 1 vertegenwoordiger af, de 28 andere gemeenten zijn onderverdeeld in 14 clusters, per cluster wordt 1 vertegenwoordiger afgevaardigd. Namens de oppositie zetelt 1 lid met een raadgevende stem.

De Raad van Bestuur vindt op geregelde tijdstippen plaats.

De bestuursleden ontvangen een zitpenning van 201,02 euro bruto per zitting (aanwezigheid verplicht) + wettelijke verplaatsingsonkosten (0.3363 euro/km).

Deontologische code bestuurders Interleuven

De leden van de Raad van Bestuur

Per cluster 1 afgevaardigde.

  • Leuven: Carl Devlies (ondervoorzitter)
  • Tienen/Hoegaarden: Nicky Martens
  • Aarschot/Linter: Patrick Bouvin
  • Rotselaar/Begijnendijk: Sam Mergaerts
  • Tremelo/Keerbergen: Jolien Wittemans
  • Haacht/Boortmeerbeek: Willy Stroobants
  • Herent/Kortenberg: Kristien Goeminne
  • Tervuren/Huldenberg: Hugo Vankelecom (ondervoorzitter)
  • Bertem/Oud-Heverlee: Marc Morris
  • Bierbeek/Boutersem: Ludo Aerts
  • Lubbeek/Holsbeek: Hans Eyssen (voorzitter)
  • Landen/Zoutleeuw: Carl Kempeneers
  • Geetbets/Kortenaken/Glabbeek: Rita Soetaerts
  • Bekkevoort: Trees Laenens
  • Diest/Scherpenheuvel-Zichem: Koen Vranken

Leden met raadgevende stem

  • Maggy Steeno (Oud-Heverlee)

Secretaris

  • Patrick Willems - Algemeen Directeur Interleuven

 

Meer artikelen...

  • 1
  • 2