• Home

GIS

Zeg het met een kaart!

GIS (Geografisch Informatie Systeem) zorgt in een gemeente voor het centraliseren en over de diensten heen delen van de beschikbare data. Het combineren van die data en het visualiseren op kaart, maakt dat onderliggende verbanden worden uitgelicht en er zo meer informatie gegenereerd wordt.

Dat GIS in uw lokaal bestuur de efficiënte werking bevordert, het beleid een objectieve houvast geeft en de interne en burgergerichte communicatie verbetert, hoeft geen betoog meer. Bovendien dwingt de steeds complexere regelgeving lokale besturen tot de continue inzet van dit hulpmiddel.

Investeren in GIS loont.

Ons GIS-team staat klaar om uw lokaal bestuur te  begeleiden en ondersteunen bij het uitwerken van uw GIS-beleid, het op poten zetten van het GIS-systeem, het uitbreiden van uw kennis aan de hand van opleidingen, informatiesessies en overlegmomenten met andere besturen en helpen bij de inventarisatie en digitalisatie van allerhande informatie. Zo halen we samen meer uit uw data.

Hoe scoort uw gemeente binnen de Vlaamse GIS-monitor? Neem hier een kijkje.

Interleuven ondersteunt lancering Vastgoedinformatieplatform

Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is verbrokkeld en administratief tijdrovend voor zowel aanvragers als lokale besturen. De gemeenten, in samenwerking met VVSG, vastgoedsector (CIB en FedNot) en de Vlaamse regering, willen daar samen verandering in brengen. 

Lees meer

Coronacrisis - risicogroepen op kaart

In deze bizarre corona-tijden moeten we allemaal goed voor elkaar zorgen. Ook wij, bij Interleuven, willen daarom graag ons steentje bijdragen waar kan.

Deze week kreeg ons GIS-team de vraag van een van onze vennoten om alle inwoners ouder dan 75 jaar te lokaliseren op kaart aan de hand van een lijst met adressen. Kortenberg, de gemeente in kwestie, en het Welzijnshuis Kortenberg zullen vervolgens aan de hand van deze kaarten vrijwilligers op pad sturen om te controleren of de burgers, wonende op deze adressen, in goede gezondheid verkeren.

Lees meer

Tragewegenplan Diest

De stad Diest gaat een tragenwegenplan opmaken en wil hierin enkele belangrijke vragen beantwoorden: Welke trage wegen zijn er in de stad? Hoe ervaren de inwoners de trage wegen? Wat is goed, wat kan beter? Hoe gaan we in onze stad om met deze wegjes? Hoe zien we het gebruik ervan: recreatief / functioneel? Voor duurzame mobiliteit? Hoe bouwen we ons netwerk uit? Welke trage wegen willen we behouden, welke niet? Welke prioriteiten stellen we?, ...

In de opstartfase wordt een lokale projectgroep samengesteld die een procesflow opmaakt voor het traject dat uiteindelijk zal resulteren in een tragenwegenplan. Na de opstartfase met de projectgroep is er een eerste breed stakeholdersmoment gepland. Inwoners en relevante organisaties worden betrokken en bepalen mee het gemeenschappelijk doel van het lokale tragewegenbeleid. Dit gedeelde verhaal wordt meegenomen in het vervolgtraject en is richtinggevend voor verdere concretisering.

Dit project wordt uitgevoerd door de stad Diest in samenwerking met Interleuven, vzw Trage Wegen en de Provincie Vlaams-Brabant. Interleuven begeleidt en coördineert samen met Trage Wegen vzw het traject en biedt ook ondersteuning voor het GIS-werk (inventarisatie en terreinwerk). Eind 2020 wordt het project afgerond.

Ons GIS-team werkte een aantal jaar geleden al mee het tragewegenplan van de gemeente Lubbeek uit. Wil jouw gemeente ook een tragewegenplan uitwerken? Contacteer ons.

Digitaal archief

De digitalisatie is niet meer tegen te houden! Gemeentebesturen zijn genoodzaakt om mee op de kar te springen. Nieuwe infrastructuur, software, hardware, … dragen allemaal bij aan deze evolutie. 

Het is belangrijk om niet enkel aan nieuwe digitale data te denken, ook oudere niet-digitale data blijven hun waarde behouden. Om deze gegevens niet te laten verloren gaan, is digitalisatie aangewezen. Denk bijvoorbeeld aan verkavelingsdossiers die veel plaats innemen én vergankelijk zijn. Dergelijke archieven kunnen worden gescand en gekoppeld in het GIS. Zo blijven de dossiers goed bewaard en zijn ze met 1 muisklik terug te vinden.

De GIS-medewerkers van Interleuven hebben heel wat ervaring met het scannen van archieven. Voor de verschillende dossiers is er steeds een zekere dossierkennis nodig om te kunnen selecteren welke dossierstukken prioritair moeten worden gescand en welke minder belangrijk zijn.

Aan de hand van een zelf gekozen codering worden de scans opgelijst en kunnen vervolgens aan het GIS worden gekoppeld (zie dienstverlening ‘Vergunningen op kaart’). De opvraging van de dossiers doe je vanaf dan snel aan je bureau en je hoeft niet eindeloos te zoeken in een papieren archief.

Referenties

Deze dienstverlening voert ons team GIS uit voor de gemeenten Begijnendijk, Hoegaarden, Keerbergen, Kortenberg, Oud-Heverlee, Rotselaar en de steden Lier en Tienen.

Vergunningen op kaart

Snel en eenvoudig een correct antwoord krijgen op vragen als ‘welke vergunningen zijn afgeleverd op een bepaald perceel, waar liggen de vergunningen die verleend zijn aan een bepaalde exploitant, in welke gewestplanbestemming ligt het perceel met een bepaalde vergunning, toon de ingescande vergunningen die van toepassing zijn op een bepaald perceel, …’ 

Het team GIS van Interleuven zorgt voor het scannen van vergunningen, ingave in de eigen gemeentelijke software en het leggen van een de koppeling met het gemeentelijk GIS-systeem. Met een simpele muisklik krijgt u daarna als gebruiker alle belangrijke gegevens te zien van de vergunning op een specifiek perceel alsook de gekoppelde scans.

Referenties

Deze opdracht voer(d)en we uit voor de gemeenten/steden Begijnendijk, Hoegaarden, Keerbergen, Kortenberg, Linter, Lubbeek, Tienen en Zoutleeuw.