Regionaal digitaal loket kinderopvang meer dan een digitale tool
Donderdag 19 september mochten we de medewerkers van het Lokaal Loket Kinderopvang in de regio opnieuw verwelkomen op het uitwisselingsmoment regionaal digitaal loket kinderopvang. Tijdens deze samenkomsten staan ervaring, informatie en kennis delen centraal. Belangrijke thema’s zoals de nieuwe digitale strategie, aangepaste voorrangsregels en de samenwerking met opvangorganisaties stonden centraal. Samen zetten we stappen naar een toekomstgerichte, toegankelijke kinderopvang!
Nieuwe digitale strategie
Onze intergemeentelijke samenwerking rond het digitaal loket kinderopvang zorgt er mee voor dat we een belangrijke partner zijn bij het schrijven aan de toekomst van het (digitaal) Lokaal Loket kinderopvang. Zo zijn we als regionaal loket kinderopvang nauw betrokken bij het analysetraject voor een nieuwe digitale strategie voor de registratie van vragen naar kinderopvang. Samen met Digitaal Vlaanderen, het VBJK en in overleg met alle stakeholders wil het agentschap Opgroeien werk maken van een nieuwe strategie en antwoorden zoeken op de vraag hoe we, gegeven de huidige situatie, een digitale stap vooruit kunnen zetten die zo veel mogelijk tegemoet komt aan de noden van elke betrokken partij: ouders, organisatoren, loketten en lokale besturen en de Vlaamse overheid.
Dit onderzoek vormt de eerste stap in dat proces. Het is een soort landschaps- en behoefteanalyse waarin enerzijds een goede analyse gemaakt wordt van diverse praktijken ‘AS IS’, maar waarin tevens gepeild wordt naar hoe men denkt over mogelijke oplossingen en wat de eigen wensen en behoeften zijn. Daarvoor worden tal van gesprekken gevoerd met betrokken actoren: lokale loketten, ouders, opvangorganisaties en IT-actoren. Vanuit het onderzoek worden met alle betrokken partijen een aantal verbetervoorstellen uitgewerkt. De gekozen scenario’s en aanbevelingen worden momenteel verder uitgewerkt door Digitaal Vlaanderen. Eind september is een laatste klankbordgroep voorzien ter validatie om zo tot een gedragen beleidsadvies te komen.
Constante ontwikkelingen
De ontwikkelingen in het loket-software landschap voor de Lokale Loketten Kinderopvang staan niet stil. We volgen de evoluties en projecten hieromtrent dan ook van nabij op om zo samen gefundeerde, weloverwogen en toekomstgerichte beslissingen te kunnen nemen bij de verdere uitbouw van het regionaal digitaal loket. Eén van die projecten is het GzG-project Kinderopvang dichtbij en digitaal. Via het subsidieprogramma Gemeente zonder gemeentehuis (GzG) ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die (samen) innovatieve, digitale oplossingen willen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken.
Ouders, organisatoren van kinderopvang, partners, lokale loketten en huizen van het kind, de regie kinderopvang en Agentschap Opgroeien willen kinderen de beste kans op een geschikte opvangplaats bieden. Dit project wil die kans maximaliseren door middel van een nieuwe digitale tool waar vraag en aanbod samenkomen, aangevuld met een netwerk en begeleiding op maat per ouder of organisator van kinderopvang. We hebben regelmatig contact met het projectteam om ons op de hoogte te houden van de ontwikkelingen in het project.
Samen met de VVSG werken we mee aan een procedure voor meldingen aan het Opgroeipunt. Met deze procedure willen we een stappenplan uitwerken voor een heldere, gestructureerde, effectieve en uniforme aanpak bij het melden van klachten over een organisator kinderopvang vanuit het Lokaal Loket Kinderopvang aan het Opgroeipunt. Zo blijft iedereen op de hoogte en wordt de melding op een correcte manier afgehandeld. De uitgewerkte procedure zal door de VVSG met Opgroeien worden besproken om zo te komen tot een uniforme procedure op Vlaams niveau.
Kaart met huidige deelnemers aan het Regionaal digitaal loket kinderopvang.