Beter bereikbaar bedrijventerrein Haasrode dankzij uniek samenwerkingsverband

Hernieuwde samenwerking focust op fiets en openbaar vervoer

PERSBERICHT 05-12-2019

Op 5 december hernieuwden twaalf organisaties uit Leuven en Vlaams-Brabant hun plan voor duurzame oplossingen voor het mobiliteitsprobleem op en rond het bedrijventerrein van Haasrode. De partners blijven focussen op betere fietsvoorzieningen en een uitbreiding van het aanbod van openbaar vervoer. Het betreft een verderzetting van de originele intentieverklaring uit 2016 en een uitbreiding met 3 extra partners.

De mobiliteit in de regio is al langer een pijnpunt. Er is een sterke afhankelijkheid van de auto om het bedrijventerrein te bereiken. Tot 2016 gebeurde nog meer dan 90% van de verplaatsingen van en naar het bedrijventerrein met de wagen. De komst van twee onderwijsinstellingen in 2016, maakte van het bedrijventerrein eens te meer een belangrijke aantrekkingspool. Eens het schooljaar terug start, maken dagelijks zo’n 10.000 werknemers en 3.500 studenten de verplaatsing van en naar het bedrijventerrein in Haasrode. In maart 2016 hielden negen van de huidige twaalf deelnemende organisaties daarom dit samenwerkingsverband boven de doopvont. Door in te zetten op verschillende en meer duurzame vervoersmethoden, willen de partners het mobiliteitsprobleem verhelpen en een leefbare situatie creëren voor bedrijven, medewerkers, studenten, bezoekers en omwonenden.

De negen oorspronkelijke organisaties zijn Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, stad Leuven, Interleuven, provincie Vlaams-Brabant, De Lijn Vlaams-Brabant, Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant, POM Vlaams-Brabant, UC Leuven-Limburg en CVO Volt. Bedrijventerreinvereniging C-Valley Leuven en NMBS tekenen voor het eerst mee. Gemeente Bierbeek was ook al betrokken bij de eerste verklaring, maar tekent voor het eerst als partner.

Realisaties

Van bij de start in 2016, stonden een betere bereikbaarheid met de fiets en een gevoelige uitbreiding van het busaanbod centraal. Vooral voor de fietsers springen nogal wat realisaties in het oog. Er werd een dubbelrichtingsfietspad langs de Geldenaaksebaan aangelegd en er kwam een fietsdoorsteek tussen de Ambachtenlaan en de Meerdaalboslaan (N25). De Duivelsweg werd volledig verhard. De nieuwe fietstunnel optimaliseert de fietsverbinding tussen het station van Leuven en Researchpark via de route Martelarenlaan – Hoegaardsestraat – Haanhofweg. De Hoegaardsestraat werd aangepakt als deel van de fietssnelweg Leuven – Tienen en omgevormd tot fietsstraat. Sluipverkeer wordt er nu geweerd door een nieuwe ANPR-camera.

Lees hier het volledige persbericht.