Publieke grachten: herklasseringsvoorstel

Een recente wetswijziging betreffende de onbevaarbare waterlopen doopte de ‘grachten van algemeen belang’ om tot publieke grachten waardoor gemeenten meer rechten (en plichten) hebben bij het beheer van de kleinere waterlopen en grachten. Maar ook nu moet de gemeente (of een watering) zelf initiatief nemen om deze grachten als dusdanig aan te duiden. Interleuven kan ondersteuning bieden bij de opmaak van zo’n herklasseringsvoorstel.

Achtergrond

Door een belangrijke herklassering van de onbevaarbare waterlopen categorie 3 in 2014 werden deze toen omgezet in waterlopen cat. 2. Dit betekent dat het beheer ervan vanaf dan in handen was van de gemeenten in plaats van de provincie.

Voor de niet-geklasseerde en overige onbevaarbare waterlopen opgenomen in de digitale Vlaamse Hydrografische atlas (VHA) gebeurde dit niet terwijl het wel de bedoeling was om al deze kleinere waterlopen op termijn te ‘declasseren’. Voor de waterlopen en grachten, waarvan het onderhoud toch een voldoende ‘algemeen belang’ had, was voorzien om deze aan te duiden als ‘gracht van algemeen belang’. Hierdoor werd de gemeente er ook effectief beheerder van en werd er tegelijkertijd meer rechtszekerheid gecreëerd om dit beheer als overheid te kunnen uitvoeren.

In ons arrondissement is dat niet of nauwelijks gebeurd, terwijl er veel ‘private’ grachten door de gemeente beheerd worden. De recente wetwijziging betreffende de onbevaarbare waterlopen doopte deze ‘grachten van algemeen belang’ dus nu om tot publieke grachten en hebben gemeenten meer rechten (en plichten) hebben bij het beheer ervan. Maar ook nu moet de gemeente (of een watering) zelf initiatief nemen om deze grachten als dusdanig aan te duiden.

Procedure

Hiervoor is een specifieke procedure voorzien met inbegrip van een openbaar onderzoek, waar de aangelanden bezwaren en/of opmerkingen kunnen formuleren op het voorstel om bepaalde grachten om te zetten tot publieke grachten.
Dit voorstel dient het volgende te bevatten:

  • gedetailleerde aanduiding van de ligging (aslijn) van de publieke gracht
  • motivatie voor de omzetting tot publieke gracht
  • aanduiden van de oeverstrook waarbinnen de rechten van de beheerder (gemeente) van toepassing zijn. Deze strook kan variëren tussen 0 m (op één van de oevers is er dan geen ‘’publiek recht’) tot maximaal 3 m. Binnen de
  • aangeduide oeverstrook is er recht op doorgang mat materiaal voor onderhoud en recht tot deponie van het slib en maaisel.

De milieudienst van Interleuven kan gemeenten ondersteunen bij de opmaak van een herklasseringsvoorstel en de gemeente begeleiden bij het openbaar onderzoek.
De opmaak van het voorstel gebeurt in nauw overleg met de bevoegde gemeentelijke dienst en de verantwoordelijke schepen.

Interesse?

Neem contact op.